Verfrissend: 'Vertrouwen geven, waarom nooit nemen?'
De lachwekkende, moeilijke, leuke, pittige een confronterende momenten. In deze rubriek laten wij meer zien van onze activiteiten bij opdrachtgevers. Dat is leerzaam, dat is verfrissend!
Door Karin Mommers
Vandaag wil ik het hebben over vertrouwen. Zoals jullie mogelijk weten, werken wij aan beweging binnen organisaties. Noem het verandermanagement. Het in beweging krijgen van groepen mensen richting ander gedrag, een andere mindset die een organisatie in een opwaartse spiraal kan krijgen.
Dit doen we ondertussen al bijna 8 jaar op onze eigen-wijze.
En vandaag wil ik 3 van onze 'trucjes' met jullie delen, waarbij ik elke keer weer merk dat ze verfrissend zijn voor deelnemers en opdrachtgevers! Dus HR-managers, opleiders, trainers, coaches en managers opgelet!
Truc 1: De foute start
Wanneer er een verandertraject opgestart wordt. Is er vrijwel altijd sprake van een eerste bijeenkomst. In de voorbereiding komen dan altijd de volgende vragen op tafel.
... als je mensen vanuit intrinsieke motivatie aan tafel wil hebben, laat ze dan zelf besluiten of ze willen deelnemen, verplicht niemand om te komen en ga voor openheid. Dus iedereen is welkom. Wees niet bang voor de baas. (En de baas niet voor zijn mensen).
TIP: Stuur dus altijd een open uitnodiging de organisatie in en verbaas je over wie er gaat deelnemen. Beschrijf het thema goed en wacht af bij wie het leeft. Vaak gaat het balletje rollen op plekken waar je het niet verwacht. Kortom... vertrouw op je mensen, laat de controle hierover los en ontdek wie de ware kartrekkers zullen zijn. Zo creëer je eigenaarschap en wakker je de eigen motivatie van mensen aan.
Truc 2: Waar is hij?
Je kent het wel. Je heb alle documenten zitten doorworstelen, je hebt je ingelezen en bent klaar om stappen te zetten. Maar zodra je de meeting binnenstapt, valt het op dat er veel mensen niet zijn en vervolgens hoor je dat ook de voorbereiding van veel mensen beroerd is verlopen. Gemompel over weinig tijd, gedoe of een ziek kind. Hoe dan ook, je voelt de energie wegvloeien en dus ook je motivatie.
In de bijeenkomsten die wij organiseren doe je mee wanneer je kunt en blijf je gerust weg als het een keer niet lukt. Is het niet gelukt om je voor te bereiden, dan vertel je dat op tijd en kunnen we samen beslissen hoe en of we dat oplossen. Bovendien vragen we je te vertrouwen in jouw collega's die er wel zijn en zich wel voor bereid hebben. Vertrouw op hun beslissingen en ideeën. Want de trein moet blijven rijden en kan niet elke keer stoppen omdat er iemand niet is of even niet de boel op een rij heeft.
En vice versa vragen we de aanwezigen om te vertrouwen op hun afwezige collega's. Zij zullen een goede reden hebben en vertrouw erop dat hij of zij er ook zal zijn als jij een keer niet kunt. Zolang dit in balans blijft is alles goed wat er gebeurt. Deze mindset vraagt een hoop vertrouwen in elkaar. Maar een ding is zeker, als je vertrouwen krijgt, zul je het ook willen geven.
TIP: Tuig een goede communicatie- en feedbackcyclus op. Alle output en input moet vindbaar zijn voor iedereen en iedereen moet het proces kunnen herleiden, ook bij afwezigheid. Denk aan een gezamenlijke drive, Trello, Slack, desnoods een besloten facebookpagina of de old-skool mail. Wil je het creatiever aanhaken check dan eens onze pittige offline en online tools.
Truc 3: Faal snel en faal vaak
Tot slot... waardeer falen. Het tegenovergestelde gedrag van vertrouwen is vaak 'controleren'. Op het moment dat iemand aan de slag gaat met een thema, maar hij of zij doet het niet zoals jij het zou doen, ben je bang dat het fout gaat. Je eerste neiging is dan om goed bedoeld advies te geven, mee te helpen of het zelfs over te nemen. Je doet er alles aan om het niet fout te laten lopen.
Maar guess what, zonder fouten is er geen leerproces. Je moet vallen en opstaan om tot nieuwe inzichten te komen. Bij een verandertraject, ga je dingen doen, die niet eerder gedaan zijn. En dus ga je falen en fouten maken. Laat dit nou precies zijn, wat nodig is en dus gewaardeerd mag worden. Geef de ander dus vertrouwen, laat hem zelf op z'n bek gaan en geef hem daar een compliment voor.
TIP: Vaak geven wij aan het begin van ons actieprogramma een waarschuwing. We geven ze namelijk onze regels mee, die vaak compleet afwijken van de cultuur (vanuit controle) die er heerst. In onze programma's trachten wij vanaf het begin te werken op basis van vertrouwen en motivatie en dat vraagt 'vertrouwen' in ons. Probeer eens een set van nieuwe mindset regels te introduceren vanaf het begin en kijk wat er gebeurd!
Wil je vaker een verfrissende boodschap van ons ontvangen? Overweeg dan om je aan te melden voor onze mailinglijst. We zijn geen frequente mailers, maar eens in de zoveel tijd, kun je een leuk bericht verwachten. Zie hier ons laatste bericht.
Inschrijven kan hier.
Door Karin Mommers
Vandaag wil ik het hebben over vertrouwen. Zoals jullie mogelijk weten, werken wij aan beweging binnen organisaties. Noem het verandermanagement. Het in beweging krijgen van groepen mensen richting ander gedrag, een andere mindset die een organisatie in een opwaartse spiraal kan krijgen.
Dit doen we ondertussen al bijna 8 jaar op onze eigen-wijze.
En vandaag wil ik 3 van onze 'trucjes' met jullie delen, waarbij ik elke keer weer merk dat ze verfrissend zijn voor deelnemers en opdrachtgevers! Dus HR-managers, opleiders, trainers, coaches en managers opgelet!
Truc 1: De foute start
Wanneer er een verandertraject opgestart wordt. Is er vrijwel altijd sprake van een eerste bijeenkomst. In de voorbereiding komen dan altijd de volgende vragen op tafel.
- Met wie gaan we starten?
- Wie kiest de deelnemers en op basis waarvan?
- Hoe gaan we ervoor zorgen dat ze echt komen?
- En is het verstandig om 'de manager' er bij uit te nodigen?
... als je mensen vanuit intrinsieke motivatie aan tafel wil hebben, laat ze dan zelf besluiten of ze willen deelnemen, verplicht niemand om te komen en ga voor openheid. Dus iedereen is welkom. Wees niet bang voor de baas. (En de baas niet voor zijn mensen).
TIP: Stuur dus altijd een open uitnodiging de organisatie in en verbaas je over wie er gaat deelnemen. Beschrijf het thema goed en wacht af bij wie het leeft. Vaak gaat het balletje rollen op plekken waar je het niet verwacht. Kortom... vertrouw op je mensen, laat de controle hierover los en ontdek wie de ware kartrekkers zullen zijn. Zo creëer je eigenaarschap en wakker je de eigen motivatie van mensen aan.
Truc 2: Waar is hij?
Je kent het wel. Je heb alle documenten zitten doorworstelen, je hebt je ingelezen en bent klaar om stappen te zetten. Maar zodra je de meeting binnenstapt, valt het op dat er veel mensen niet zijn en vervolgens hoor je dat ook de voorbereiding van veel mensen beroerd is verlopen. Gemompel over weinig tijd, gedoe of een ziek kind. Hoe dan ook, je voelt de energie wegvloeien en dus ook je motivatie.
In de bijeenkomsten die wij organiseren doe je mee wanneer je kunt en blijf je gerust weg als het een keer niet lukt. Is het niet gelukt om je voor te bereiden, dan vertel je dat op tijd en kunnen we samen beslissen hoe en of we dat oplossen. Bovendien vragen we je te vertrouwen in jouw collega's die er wel zijn en zich wel voor bereid hebben. Vertrouw op hun beslissingen en ideeën. Want de trein moet blijven rijden en kan niet elke keer stoppen omdat er iemand niet is of even niet de boel op een rij heeft.
En vice versa vragen we de aanwezigen om te vertrouwen op hun afwezige collega's. Zij zullen een goede reden hebben en vertrouw erop dat hij of zij er ook zal zijn als jij een keer niet kunt. Zolang dit in balans blijft is alles goed wat er gebeurt. Deze mindset vraagt een hoop vertrouwen in elkaar. Maar een ding is zeker, als je vertrouwen krijgt, zul je het ook willen geven.
TIP: Tuig een goede communicatie- en feedbackcyclus op. Alle output en input moet vindbaar zijn voor iedereen en iedereen moet het proces kunnen herleiden, ook bij afwezigheid. Denk aan een gezamenlijke drive, Trello, Slack, desnoods een besloten facebookpagina of de old-skool mail. Wil je het creatiever aanhaken check dan eens onze pittige offline en online tools.
Truc 3: Faal snel en faal vaak
Tot slot... waardeer falen. Het tegenovergestelde gedrag van vertrouwen is vaak 'controleren'. Op het moment dat iemand aan de slag gaat met een thema, maar hij of zij doet het niet zoals jij het zou doen, ben je bang dat het fout gaat. Je eerste neiging is dan om goed bedoeld advies te geven, mee te helpen of het zelfs over te nemen. Je doet er alles aan om het niet fout te laten lopen.
Maar guess what, zonder fouten is er geen leerproces. Je moet vallen en opstaan om tot nieuwe inzichten te komen. Bij een verandertraject, ga je dingen doen, die niet eerder gedaan zijn. En dus ga je falen en fouten maken. Laat dit nou precies zijn, wat nodig is en dus gewaardeerd mag worden. Geef de ander dus vertrouwen, laat hem zelf op z'n bek gaan en geef hem daar een compliment voor.
TIP: Vaak geven wij aan het begin van ons actieprogramma een waarschuwing. We geven ze namelijk onze regels mee, die vaak compleet afwijken van de cultuur (vanuit controle) die er heerst. In onze programma's trachten wij vanaf het begin te werken op basis van vertrouwen en motivatie en dat vraagt 'vertrouwen' in ons. Probeer eens een set van nieuwe mindset regels te introduceren vanaf het begin en kijk wat er gebeurd!
Wil je vaker een verfrissende boodschap van ons ontvangen? Overweeg dan om je aan te melden voor onze mailinglijst. We zijn geen frequente mailers, maar eens in de zoveel tijd, kun je een leuk bericht verwachten. Zie hier ons laatste bericht.
Inschrijven kan hier.